Will a nafl (Optional) fast of shawwal also account for a remaining qada fast?

Question

Will the qada of Ramadan be accepted while observing the nafl fasts of Shawwal? Will there be a reward for both category of fasts in one fast? i.e, both qadha and nafl? In other words, if the intention is made for the nafl fasts of Shawwal during these days, and simultaneously for the qada fasts of Ramadan, will the qada of the fasts be counted and the reward for the nafl fasts be obtained as well?

Answer

The status of the nafl (Optional) fast is different, from that of the obligatory qada fast. One cannot make the intention of both nafl and qada in the same fast.

So if the intention is made for a nafl fast it will be considered a nafl fast and if the intention is made for a qada fast then it will be considered a qada fast.

Hence, for the six fasts of Shawwal or even during the fasts of Zul-Hijjah or Ashura or Ayyam al Bid the intention should be clear whether a nafl fast is being observed or a qada and it will be accounted for accordingly.

Allah knows the best !

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري 2/ 299
ولو نوى قضاء رمضان والتطوع كان عن القضاء في قول أبي يوسف، خلافاً لمحمد فإن عنده يصير شارعاً في التطوع، بخلاف الصلاة فإنه إذا نوى التطوع والفرض لا يصير شارعاً في الصلاة أصلاً عنده، ولو نوى قضاء رمضان وكفارة الظهار كان عن القضاء استحساناً، وفي القياس يكون تطوعاً، وهو قول محمد، كذا في الفتاوى الظهيرية

الفتاوى الهندية 1/ 196
ومتى نوى شيئين مختلفين متساويين في الوكادة والفريضة، ولا رجحان لأحدهما على الآخر بطلا، ومتى ترجح أحدهما على الآخر ثبت الراجح، كذا في محيط السرخسي. فإذا نوى عن قضاء رمضان والنذر كان عن قضاء رمضان استحساناً، وإن نوى النذر المعين والتطوع ليلاً أو نهاراً أو نوى النذر المعين، وكفارة من الليل يقع عن النذر المعين بالإجماع، كذا في السراج الوهاج. ولو نوى قضاء رمضان، وكفارة الظهار كان عن القضاء استحساناً، كذا في فتاوى قاضي خان. وإذا نوى قضاء بعض رمضان، والتطوع يقع عن رمضان في قول أبي يوسف – رحمه الله تعالى -، وهو رواية عن أبي حنيفة – رحمه الله تعالى – كذا في الذخيرة

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي 3/ 13
ولو نوى صوم القضاء والنفل أو الزكاة والتطوع أو الحج المنذور والتطوع يكون تطوعاً عند محمد؛ لأنهما بطلتا بالتعارض فبقي مطلق النية فصار نفلاً، وعند أبي يوسف يقع عن الأقوى ترجيحاً له عند التعارض، وهو الفرض أو الواجب

See other details about Shawwal fasting at this link:

975 Views
error: Content is protected !!