Eligibility for Obligatory Sacrifice (Qurbani), Amount of Wealth Required for Offering Sacrifice & Definition of Basic Necessities

Compiled By: Mufti Umar Anwar Badakhshani

Question

for Whom offering Sacrifice (Udhiyah) is Obligatory and What are the Minimum Value and the Required Amount of Wealth for offering Sacrifice? also What is actually meant by basic necessities?

Answer

  • Qurbani (Udhiyah) is compulsory upon every mentally sane, mature, resident Muslim male and female who owns nisab or owns extra items (over and above their need) which equal the nisab amount (required wealth or minimum value), i.e. they own an amount that equals the gold and silver nisab amount, or they possess homes or properties besides the one they live in or they have extra household items that equal the nisab amount or they have trading stock, shares, etc. Then one share of Qurbani is necessary for them to do.
  • It is not a condition for a year to pass over the nisab amount or the items that are over and above one’s needs. It is also not a condition for the goods to be trading stock. If a person becomes the owner of it before sunset of the 12th of Dhul Hijjah, then Qurbani is compulsory upon him/her.
  • From the three days of Qurbani, if a person becomes the owner of nisab even on the last day, or he becomes the owner of goods that are over and above his needs, then Qurbani becomes compulsory upon him.
  • If a person has a home other than the one he lives in, whether it is for trade or not, or he has a flat besides the one he lives in, he has a vehicle other than what he needs, then this person is a sahib-e-nisab with regards to Qurbani. Qurbani is compulsory upon him.
  • If a person possesses trading stock – of any kind – that equals the nisab amount, then Qurbani becomes compulsory upon him.

Actual Necessity

The meaning of actual or basic necessity is that need that relates to a person’s life or honor, i.e. if it is not met, then a person’s life or honor is in danger. For example, food, drink, clothing, shelter etc. As for those who are craftsmen, their tools also fall under actual necessity. However, huge pots, massive beds, pavilions, radios, tape recorders, television sets and VCR sets are not included as actual or basic necessities. If the value of these items reach the nisab amount, then Qurbani will be compulsory upon the owner of them.

It should be clear that television sets and VCR sets are instruments of sin; it is not permissible to keep or look at them.

في الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 312):”واليسار الذي يتعلق به) وجوب (صدقة الفطر) كما مر (لا الذكورة فتجب على الأنثى)، خانية
(قوله: واليسار إلخ) بأن ملك مائتي درهم أو عرضاً يساويها غير مسكنه وثياب اللبس أو متاع يحتاجه إلى أن يذبح الأضحية ولو له عقار يستغله فقيل: تلزم لو قيمته نصاباً،…”الخ
وفي الفتاوى الهندية (1/ 191):”وهي واجبة على الحر المسلم المالك لمقدار النصاب فاضلاً عن حوائجه الأصلية، كذا في الاختيار شرح المختار، ولايعتبر فيه وصف النماء، ويتعلق بهذا النصاب وجوب الأضحية، ووجوب نفقة الأقارب، هكذا في فتاوى قاضي خان”

وفي البحرالرائق: ولايشترط أن يكون غنياً في جميع الوقت حتى لو كان فقيراً في أول الوقت ثم أيسر في آخره يجب عليه لما ذكرنا”. 10/254

وفي رد المحتار 305/6: أن الأضحية لها وقت مقدر كالصلوة والصوم والعبرة للوجوب في اخره من كان غنيا اخره تلزمه

وفي الفتاوى الهندية 293/5 : فان كان فيهما ثلاثة بيوت وقيمة الثالث مائتا درهم فعليه الاضحية وكذا الفرس الثالث فان له فرسان او حماران ان احدهما يساوي مائتين فهو نصاب

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2 / 262):” (قوله: وفارغ عن حاجته الأصلية) أشار إلى أنه معطوف على قوله: عن دين (قوله: وفسره ابن ملك) أي فسر المشغول بالحاجة الأصلية والأولى فسرها، وذلك حيث قال: وهي ما يدفع الهلاك عن الإنسان تحقيقا كالنفقة ودور السكنى وآلات الحرب والثياب المحتاج إليها لدفع الحر أو البرد أو تقديراً

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 347): ودلت المسألة أن الملاهي كلها حرام ويدخل عليهم بلا إذنهم لإنكار المنكر، قال ابن مسعود: صوت اللهو والغناء ينبت النفاق في القلب كما ينبت الماء النبات. قلت: وفي البزازية: استماع صوت الملاهي كضرب قصب ونحوه حرام؛ لقوله عليه الصلاة والسلام: «استماع الملاهي معصية، والجلوس عليها فسق، والتلذذ بها كفر

713 Views

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!