Menu Close

How to Perform Sacrifice (Qurbani) on Behalf of the Deceased?

www.islaminsight.org

Question

How to perform sacrifice (Qurbani) on behalf of the deceased?

Answer

It is permissible to make Qurbani on behalf of the deceased and the deceased will get the reward. Hadrat Ali (R.A) used to slaughter a ram for himself and a ram on behalf of holy Prophet (S.AW).

وعن حنش قال رأیت علیا یضحی بکبشین فقلت لہ ما ھذا فقال ان رسول اللہ ﷺ أوصانی أن اضحی عنہ ، فأنا أضحی عنہ (سنن أبی داود2/92:)۔

There are two ways of making Qurbani on behalf of a deceased person:

(1) One share of Qurbani is made in the name of the deceased.

(2) Besides the compulsory Qurbani of a person, another Qurbani or share is made and the reward is passed on to the deceased. Both ways are permissible.

In short, if a person is making sacrifice on behalf of the deceased, then it is necessary to keep a separate share for each person that has passed away. One share is not sufficient for more than one deceased. It is, however, valid to make a nafl Qurbani share and send the reward of it to more than one living and deceased individuals, Just as the Holy Prophet (S.A.W) had given the reward of one sacrifice to the entire Ummah:

عن عائشة أن رسول الله صلی الله علیه وسلم أمربکبش أقرن یطأ في سواد ویبرک في سواد وینظر في سواد، فأتي به لیضحي به، قال: یا عائشة هلمي المدیة! ثم قال: اشحذیها بحجر، ففعلت، ثم أخذها وأخذ الکبش فأضجعه، ثم ذبحه، ثم قال: «بِسْمِ اللهِ اَللّٰهُمَّ تَقَبَّلْ مِنْ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَمِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ»، ثم ضحی به۔ رواه مسلم۔

If a person has the ability, then a person should definitely make Qurbani for the deceased. It carries great rewards and the deceased benefits greatly.

سنن أبی داود2/92: وعن حنش قال رأیت علیا یضحی بکبشین فقلت لہ ما ھذا فقال ان رسول اللہ ﷺ أوصانی أن اضحی عنہ ، فأنا أضحی عنہ ۔

مشکاة المصابيح، باب في الأضحية، الفصل الأول، ص:127:عن عائشة أن رسول الله صلی الله علیه وسلم أمربکبش أقرن یطأ في سواد ویبرک في سواد وینظر في سواد، فأتي به لیضحي به، قال: یا عائشة هلمي المدیة! ثم قال: اشحذیها بحجر، ففعلت، ثم أخذها وأخذ الکبش فأضجعه، ثم ذبحه، ثم قال: بِسْمِ اللهِ اَللّٰهُمَّ تَقَبَّلْ مِنْ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَمِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ، ثم ضحی به۔ رواه مسلم۔

مشكاة المصابيح، باب في الأضحية، الفصل الثاني، ص:128، : عن حنش قال: رأیت علیاً یضحي بکبشین، فقلت له: ماهذا؟ فقال: إن رسول الله صلی الله علیه وسلم أوصاني أن أضحي عنه، فأنا أضحي عنه۔ رواه أبوداود، وروي الترمذی نحوه.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 326):وقد صح أن رسول الله صلى الله عليه وسلم ضحى بكبشين: أحدهما عن نفسه والآخر عمن لم يذبح من أمته، وإن كان منهم من قد مات قبل أن يذبح۔

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 326): قال في البدائع: لأن الموت لا يمنع التقرب عن الميت، بدليل أنه يجوز أن يتصدق عنه ويحج عنه، وقد صح «أن رسول الله صلى الله عليه وسلم ضحى بكبشين: أحدهما عن نفسه، والآخر عمن لم يذبح من أمته»، وإن كان منهم من قد مات قبل أن يذبح۔ـ

البدائع الصنائع 5/72:وإن کا ن أحد الشرکاء ممن یضحی عن میت جاز ۔

82 Views
Posted in Fatwa, Sacrifice (Qurbaani)

Related Posts

Leave a Reply

error: Content is protected !!