Participation in the Sacrificial Animal With the illegal (Haram) Earnings
NOTE: It should be noted that the below answer is the English translation of the Fatwa issued by Jamia Uloom Islamia Allama Yusuf Banuri Town, Karachi, Pakistan.
Question
If a person’s source of income is Haram can his share be included in the collective sacrifice
Answer
A special point necessary to bear in mind while participating in collective sacrifice is not to knowingly participate in sacrifice with such individuals whose earnings one know is Haram, otherwise one’s sacrifice will not be valid. Therefore, it is necessary for institutions providing this service to bear this factor in mind.
An easy way of doing this is to have huge placards wherever the booking for sacrifice takes place announcing:
“Those whose earnings are Haram, for example, through interest, gambling, insurance, robbery, and theft should not participate in collective sacrifice otherwise they are responsible themselves”.
صحيح مسلم (2/ 703):عن أبي حازم، عن أبي هريرة، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ” أيها الناس، إن الله طيب لا يقبل إلا طيباً، وإن الله أمر المؤمنين بما أمر به المرسلين، فقال: {يا أيها الرسل كلوا من الطيبات واعملوا صالحاً، إني بما تعملون عليم} [المؤمنون: 51] وقال: يا أيها الذين آمنوا كلوا من طيبات ما رزقناكم [البقرة: 172]، ثم ذكر الرجل يطيل السفر أشعث أغبر، يمد يديه إلى السماء، يا رب، يا رب، ومطعمه حرام، ومشربه حرام، وملبسه حرام، وغذي بالحرام، فأنى يستجاب لذلك؟
فی سنن الترمذی و جمع الجوامع 248/2 : عن سعد قال رسول اللہ ﷺ ان اللہ طیب یحب الطیب نظیف ، یحب النظافۃ ، کریم یحب الکرم، الخ
وفی مسند احمد 150/9 : عن ابی ھریرۃ رضی اللہ عنہ یقول أن رسول اللہ ﷺ قال : إن اللہ عز وجل یقبل الصدقۃ ، ولا یقبل منھا إلا الطیب، یقبلھا بیمینہ ، الخ
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 291): في القنية: لو كان الخبيث نصاباً لا يلزمه الزكاة ؛ لأن الكل واجب التصدق عليه فلا يفيد إيجاب التصدق ببعضہ