Takbir al-Tashreeq: When will it Start? If Takbir or Salah is Missed During These Days? Few Important Rules
NOTE: It should be noted that the below answer is the English translation of the Fatwa issued by Jamia Uloom Islamia Allama Yusuf Banuri Town, Karachi, Pakistan.
Question
When will start Takbir Tashreeq ? and if Takbir or Salah is missed during these days ?
Answer
الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله والله اكبر الله اكبر و لله الحمد
- It is obligatory (Wajib) to recite this Takbir at least once immediately after every Fardh Salah, starting from Fajr Salah of 9th Zul Hijjah till the Asr of 13th Zul Hijjah.
- Men should recite it aloud while women should recite it in low voice.
- The Takbir al-Tashreeq should be recited immediately after the salam so much so that if one talks or intentionally breaks one’s ablution (Wudhu) the Takbir al-Tashreeq lapses.
- It is Wajib upon those who are performing Salah with Jama’ah (Congregational Prayer), as well as those performing alone, men and women, to recite the Takbir al-Tashreeq.
- It is obligatory (Wajib) to say the Takbeer al-Tashreeq once. To say it more than once is not Wajib.
If Takbir or Salah is Missed During These Days?
- If a person forgets to recite the Takbir al-Tashreeq after the Fardh Salah there is no Qadha for it. It will however be necessary to repent (Taubah) so that the sin can be forgiven.
- If a Salah was missed during the days of Tashreeq and it was performed in that very year during the days of Tashreeq, then in this case too, it is necessary to say the Takbir after the salam of the Fardh Salah.
- Women should be mindful of this duty. As women generally omit this duty, I advise them to hang a card-plate with an inscription of the Takbir at the place where they pray in their houses, so they can recite it without fail after the concluding salam.
فی الفتاوی الھندیۃ 152/1 : اما عددہ وماھیتہ فھو أن یقول مرۃ اللہ اکبر اللہ اکبر لا الہ الا اللہ واللہ اکبر اللہ اکبر وللہ الحمد
فی الفتاوی الھندیۃ 152/1 : و أما صفتہ فإنہ واجب
فی الفتاوی الھندیۃ 152/1 : أما وقتہ فأولہ عقب صلوۃ الفجر من یوم عرفۃ و آخرہ فی قول أبی یوسف ومحمد رحمھما اللہ عقیب صلوۃ العصر من آخر أیام التشریق ، ھکذا فی التبیین ، والفتوی والعمل فی عامۃ الأمصار وکافۃ الأعصار علی قولھما ، کذا فی الزاھدی
فی الدر المختار الشامیۃ 179/2 : (وقالا بوجوبہ فور کل فرض مطلقا) ولو منفردا أو مسافرا أو امرأۃ ، لأنہ تبع للمکتوب ۔۔۔۔۔۔۔۔ إلی عصر الیوم الخامس (آخر أیام التشریق وعلیہ الاعتماد ) والعمل والفتوی علی عامۃ الأمصار وکافۃ الأعصار
فی الفتاوی الھندیۃ 152/1 : وینبغی أن یکبر متصلا بالسلام حتی لو تکلم أو أحدث متعمدا سقط ، کذا فی التھذیب
فی البحر الرائق 165/2 : و أما محل أدائہ فدبر الصلاۃ وفورھا من غیر أن یتخلل ما یقطع حرمۃ الصلوۃ حتی لو ضحک ۔۔۔۔۔۔ أو تکلم عامدا أو ساھیا أو خرج من المسجد لا یکبر ، لأن التکبیر من خصائص الصلوۃ ، حیث لا یؤتی بہ إلا عقیب الصلاۃ فیراعی لإتیانہ حرمتھا و ھذہ العوارض تقطع حرمتھا
فی الفتاوی الھندیۃ 152/2 : ومن نسی صلوۃ من أیام التشریق فذکرھا فی أیام التشریق من تلک السنۃ قضاھا و کبر ، کذا فی الخلاصۃ